maanantai 2. heinäkuuta 2012

Sad acne story

Tekotraaginen otsikko, mutta joo, eiköhän kaikki (oikeasta) aknesta kärsineet ihmiset todella tiiä millaista tuskaa tämä on. Aattelin olla sen verta rohkea, että julkasen täällä blogissa pari kaunista kuvaa, jotka kertoo vähä paremmin tästä mun naaman oikeasta tilanteesta.



Ennen kauhukuvia vähän faktoja mun aknesta ja tosta lääkkeestä.

Elieli, tää on mun toinen kerta kun syön isotretinoin nimistä lääkekuuria. Näitä lääkkeitä ei saa ihan hepposin perustein ja siksi onkin aivan äärimmäisen harvinaista, että kukaan syö tätä lääkettä toista kertaa. No minä onnellinen tietenkin syön. <3 Ensimmäisellä kerralla mulle tuli semmoinen suht harvinainen pahentumisvaihe. Eli kun lääke rupes vaikuttamaan, niin se puski mielettömän määrän sitä "rasvaa" pinnalle ensimmäiset 1,5 kk. Mun piti syödä yhden kuukauden ajan 9 eri tablettia joka päivä tän naaman takia. Miettikää.. se oli oikeasti aivan hirveää, vaikka tää teksti ei välttämättä kuulostakaan tarpeeksi säälittävältä :DD Tällä hetkellä mun naama ei oo MITÄÄN verrattuna siihen, millanen se oli joskus kasiluokalla. Säikähdän jopa itse, kun katson sen ajan kuvia. Kuitenkin, kun mulla ei pitäisi olla enää näpyn näppyä niin ihotautilääkäri päätti, että uusitaan tämä mun kuuri. Ja ennen tän kuurin saamista mun piti syödä vuosi jotain antibioottikuuria. Jossain maissa esim. Norjassa näitä lääkkeitä ei saa melkeinpä ollenkaan. Se johtuu todennäköisesti tän lääkkeen sivuvaikutuksista ja etenkin naisten suhteen ollaan tosi tarkkoja (ihan siis muuallakin kuin Norjassa). Naisten pitää käydä raskaustesteissä, koska lääke on sikiötä vaurioittava. Jep, minäkin kävin 13-vuotiaana raskaustestissä tätä kuuria varten. :DD Ja sitten verikokeissa pitää käydä, koska maksa-arvoja pitää seurata. Itselläni ei oo onneksi ollut mitään harvinaisia sivuvaikutuksia, mutta huulet ovat jo nyt 1,5 vko:n käytön jälkeen ihan kuivat ja pelkäänpä, että hetken päästä en voi pitää enää piilareita päässä, kun silmät kuivaa :// 

Tää lääkekuuri on laillansa tosi ahdistava, mutta syön tätä nyt sitten 6kk ja odotan aikaa, jollain naamani on taas ns. täydellinen. :D Viime kerralla jouduin syödä 9kk. Yleensä tätä lääkettä määrätään max. puoleksi vuodeksi, mutta mä oon selvästikin joku totaalinen poikkeus akneni kanssa. Thanks mum and dad for your excellent genes............  '-.- :D



 i'm playing sexy back...fuck yeah.... :D
...
Sitten tässä jotain vanhempia aknekuvia.
En ollut yhtään kateellinen Tiina babyfacesta tuolloin..



Täski kuvas jäätävät pakkelit.. :D
 
Jotenkin sitten päädyin kuitenkin tämän näköiseksi. Tää kuva ei oo näin muuten millään tavalla kovin hemaiseva, mutta katsokaa tuota ihoa. Ei yhtään meikkiä.. Ehkä mä vielä joku päivä saan taas yhtä heleät posket.


Kaikista eniten tässä aknessa itkettää itsetunnon huonontuminen. Ja nyt varsinkin kun naama kuivuu ja pitäis silti yrittää peittää nuo finnit. Huomaan jo nyt kärsiväni samasta ongelmasta ku viimeksi. Vähän vieraampien ihmisten seurassa välttelen suoraa katsekontaktia, koska mua ahdistaa semmonen analysoiva katse, joka kulkee pitkin mun naama. Tai ehkä mä oon oikeasti vaan ihan mielipuolinen ihminen, mutta ei tämä akne ainakaan mikään kiva juttu ole.

Mikäli tää naama rupee näyttämään joskus paremmalta niin voisin laittaa tänne ilomielin niitä after-kuvia. Sitte joskus..

Toivottavasti kukaan ei saanu traumoja tästä postauksesta! :D

12 kommenttia:

  1. MÄ sain traumoja mun hikihiuksista !!!! Yäks olisit edes vähä rajannu mun naamaa tosta kuvasta pois :DD

    t. Babyface :DD

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. haha mä en oo ikinä tajunnu että mikä nois sun hiuksis on vikana tos kuvas? :DDD sulla on panta pääs niin tietty ne hiukset näyttää tollaselta senki limaletti ;D

      Poista
  2. Voi Maria, mä en oo tiennyt et sul on akne!!
    Emmä ois ikinä voinut edes aavistaa :D
    Hmph, en voi ees kuvitella miltä se tuntuu.. Itellä oli kans kasiluokalla iho iha järkyssä kunnossa, kukki ihan sairaasti ja finnejä oli siellätäällätuolla, mutta ei akne kuitenkaan.

    Äläkä niistä näppylöistä välitä - oot jokatapauksessa tosi kaunis ja iha turhaan rupeet välttelee katsekontaktia ihmisten kanssa, sä et tolle nyt vaan voi mitään! Ja ihmiset on siinä lapsellisia, jos ne rupee oikee vahtaa, mut emmä usko sitä, ehkä se on vaan sun päässä tosiaan? ;)
    Tsemppiä ♥

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Se on pahentunu täs lukion myötä. :/ No onhan tää aika perseestä ja varsinkin kun mä oon niin neuroottinen kaiken epätäydellisyyden suhteen. Toisaalta tämä kasvattaa luonnetta! :D argh

      Kiitos paljon Karo <3 Se just ku tälle ei voi mitään. Välis tekis mieli laittaa joku lappu ottaan, että anteeksi en voi tälle mitään. :DDD En oo kuitenkaan ollu vielä niin epätoivonen. Hha pääs nyt on vikaa ihan 100% varmuudella, mutta enköhän mä tästä selviä toisenkin kerran! :) Kiitos :)

      Poista
  3. Been there, done that. itse söin aikoinani roaccutanin, kun olin ysillä. ennen sitä meni vuosi jotain antibioottia ilman pitkäaikasia vaikutuksia. nyt kiitän mielessäni äitiä ja isää siitä järkyttävästä rahoituksesta lähes joka päivä. akne siis lähti silloin 6-7v sitten, kaikki jäljet kadonneet ja nykyään kriiseilen jo yhden näpyn takia. Ja tiedän todellakin miten rankkaa on elää aknen kanssa ja siitä miten itsetunto on ihan vieras käsite. tuskinpa sitä voi kukaa käsittää, joka aknea ei kärsiny.. toivottavasti lääkkeet toimii! ei sulle oo tota roaccutania määrätty? Sillo 6-7v sitte se oli kai rajuin mahd lääkitys..

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ikävää sanoa näin, mutta onneksi kohtalontovereitakin löytyy tämän viheliäisen aknen suhteen. Sama juttu mulla kun rupes lukion aikana tulemaan uudestaan näppyjä niin olin ihan hermoromahduksen partaalla, jos oli vaikka kaks näppyä naamassa. Olikin niin ärsyttävää kun sai pikkuhiljaa seurata tän naaman pahentumista ja tiesi, ettei saa lääkkeitä kun vasta sitten kun mikään muu ei yksinkertaisesti auttanut. En oisiki kyllä ikinä arvannu, että sulla on ollu akne. Nykyisissä fb-kuvissa sun naama on ihan täydellinen ;)

      Joo siis söin jo sillon yläasteella ton roaccutanin. Tää isotretinoin on ihan samaa A-vitamiinin johdannaista, eri nimellä vaan. En vieläkään tajua, että mä syön taas tätä ns. "syöpälääkettä" ://

      Poista
    2. Joo, eipä sitä moni arvaakkaa kun hoidettii pois ennen arpien syntymistä. eli usko tai älä, kyllä se sullaki vielä hoituu :)

      Poista
    3. Sitä odotellessa! Kiitos. :))

      Poista
  4. Syön itse jo toista kuuria ermysiiniä (lievä, keskivaikea akne) mutta vaikka tuo ermysiini onkin helpompi lääke sivuvaikutuksiltaan, mutta on se ärsyttävää kun uusii :l

    tiedän tunteen!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tuttu lääke! Mäkin oon syöny sitä muistaakseni kaksi kuuria :/ Kivahan se ois jos antibioottikuuri auttais, mutta sullakin vissiin tulee näpyt takas kuurin jälkeen. Toivottavasti sulla auttais tää kuuri :) Koska tätä lääkettä ei kyllä kannata ottaa, ellei oo ihan pakko.

      Tsemppiä :)

      Poista
  5. Ja hei muute jos sulla on aknesta jääny arpia ymsyms tai pigmenttiläiskiä, nii kannattaa kokeilla etanageeliä (bara el cacural) itellä ainakin näkyvästi ja jopa lopullisesti poistanut arpia ja pigmenttimuutoksia:) kallista on, mutta sen arvoista:)

    Peittämään kannattaa kokeilla mineraalimeikkejä, esim. gaya, koska ne ei tuki ihoa, peittää hyvin, ja on sellasta puuterimaista eli kevyttä:) hintansa väärtejä ovat mutta purkit kestää kauan. Itellä on tätä gayaa;)

    Acon tuotteista on ainakin mulle ollut vähän apua, mutta sulla niitä vissiin onkin.

    Kyllä se siitä! :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Oi kiitos paljon! :) Pitää ottaa nämä tuotteiden nimet muistiin. Mä oon kyllä meikkien hintojen suhteen aika tarkka, ainoastaan ripsiväreihin oon tähän mennes pystyny upottamaan vähä enemmän rahaa, mutta voi olla että pitäis ostaa tähän naamaankin jotain laatumeikkejä! :D Katotaan nyt mitä kesäaurinko saa aikaan ja millanen rahatilanne on sitten syksymmällä, mutta kiitos paljon vinkeistä. :D Ja tota etanavoidetta vois kyllä kokeilla, vaikka se kuulostaakin vähän ällöttävältä :D

      Poista

Kiitos paljon kommentistasi! <3